De grootste en de oudste. Geprezen, maar ook verguisd. Wereldwijd is het de standaard. Rond 1990 was Nederland de eerste die ITIL groots oppakte en nu met ISM en FSM lopen we wederom voorop. ITIL is erg uitgebreid (31 processen), maar de invoering, toolinrichting, rapportage-ontwerp en verandermanagement moet u zelf doen. ITIL invoeringen zijn dan ook niet zo maar met elkaar te vergelijken; ze zijn afhankelijk van de invoerder. Consultancybedrijven zijn er dol op.
ISM gaat verder dan ITIL. ISM omvat ook een uitgewerkte invoeringswijze en allerlei producten, waardoor het resultaat beter is, beter te voorspellen en ook nog eens sneller en goedkoper.
ITIL V1 en V2
Eind jaren ’80 ontstaan in UK door het bundelen van ‘best practices’. Rond 2000 kwam een 2e versie met 10 processen: Service Level mgt, Financial mgt, Availability mgt, Capacity mgt en IT Service Continuity mgt (Service Delivery) en Incident mgt, Problem mgt, Change mgt, Configuration mgt en Release mgt (Service Support).
Grip on IT kwam begin jaren '90 met ITIL in aanraking (bij KPN Telecom, IPW) en is sinds 1995 gespecialiseerd in ITIL.
ITIL V3 en 2011
In 2007 kwam ITIL in andere handen (APMG) en er kwam meteen een nieuwe versie: V3. Hier haakten veel organisaties af. Met 28 processen was het te ingewikkeld geworden, het was te theoretisch en het bevatte nogal wat fouten en inconsistenties. De nieuwe eigenaar eiste ook dat veel mensen opnieuw examen moesten doen; ook dat viel niet echt goed. In 2011 kwam er een update waarin de fouten en inconsistenties er grotendeels uit zijn gehaald. De boeken werden nog dikker (meer toelichting) en ook werden nog 3 processen toegevoegd, zodat het totaal op 31 kwam.
ISO20000
ISO20000 is een ISO-norm om IT-organisaties te kunnen certificeren tegen een standaard. Het is gebaseerd op ITIL (V2).